joi, 4 iulie 2019

Zen



Zen si Artele Martiale ca DO = Cale
[Calea-Adevarul-Viata-Legea-Dharma-Lumina / Iisus Hristos, cel mai mare judoka al tuturor timpurilor ("daruind vei dobindi", "cedeaza ca sa invingi", "non violenta", ''iubeste dusmanii", "wei wu wei = actiunea prin nonactiune")]

La Connaissance et la Voie Chevaleresque

Il n`y a pas de difference entre la connaissance et la voie chevaleresque. Elles s`interpenetrent et se completent, tels l`arc et la fleche. La cible etant le devenir interieur.
Les vers suivantes ecrits par un maitre japonais, resument et eclairent tout ce qui a etè dit jusqu`ici.
“Je n`ai pas de parents;
je fais du ciel et de la terre mes parents.
Je n`ai pas de foyer;
du plus profond de moi-meme (saika tanden) je fais mon foyer.
Je n`ai pas de puissance divine;
je fais de l`honnetetè ma puissance.
Je n`ai pas de moyens;
la soumission est mon moyen. (smerenia)
Je n`ai aucun pouvoir magique;
la force interieure est ma magie.
Je n`ai ni vie, ni mort;
je fais de l`Eternel ma vie et ma mort.
Je n`ai pas de corps;
je fais du courage mon corps.
Je n`ai pas d`yeux;
l`eclat de l`éclair, voila mes yeux. (fulgerul intuiţiei, care prinde instantaneu tot)
Je n`ai pas d`oreilles;
la sensibilite me sert d`oreilles.
Je n`ai pas de membres;
le mouvement instantanè, voila mes membres.
Je n`ai pas de loi;
je fais de ma propre protection ma loi. (eu sunt de fapt Tot/tot, Sinele, deci protejez totul)
Je n`ai pas de strategie;
libre de tuer et libre de redonner la vie (sakkatsu jizai), voila ma strategie.
Je n`ai pas de dessein;
l`opportunitè est mon dessein (kisan = je saisis l`occasion aux cheveux) (nu fac planuri, n-am scop, mă supun Voii lui D-zeu., a fi la locul şi momentul potrivit în totalul aleator, je passe mon temps comme il vient).
Je n`ai pas de miracle;
de la juste loi je fais mon miracle.
Je n`ai pas de principe;
l`adaptabilitè a toutes les circonstances (rinkioken) ( infinit variant-variabil, nu stiffnes), voila mon principe.
Je n`ai pas de tactique;
je fais du vide et du plein (kyojitsu) ma tactique.
Je n`ai pas de talent;
je fais de l`esprit prompt (toi sokumyo) mon talent.
Je n`ai pas d`ennemi;
je fais de l`irresponsabilitè mon ennemi.
Je n`ai pas d`armure;
je fais de la bienveillance et de la droiture mon armure.
Je n`ai pas de chateux;
L`immuable esprit (fudoschin), est mon chateux.

Je n`ai pas d`epèe;
de l`etat qui est au-dessus et au-dela de la pensèe (muschin) je fais mon epèe.”


Telle est l`efficacitè comme expression de la sagesse. La force du desir est le seul obstacle a la relisation du desir. En realitè, c`est l`alliance du vouloir et du non-vouloir (de la voie dure et de la voie souple) qui suscite et la vie (ou la mort) et la double victoire: sur soi-meme et sur autrui.


Drumul pe care trebuie să mergi singur

Nu contraveni, în timp, Căii Imuabile.
Evită căutarea plăcerilor corpului.
Să fii imparţial în tot ceea ce faci.
Să nu fii niciodată lacom.
Să nu ai nici un regret în afaceri (în ceea ce faci; asta nu înseamnă însă cinism, iresponasabilitate, lipsă de căinţă etc – ci să facă în aşa fel încât să nu ai ce să regreţi mai târziu, fără a leza pe cineva, iar o dată ce ai decis ceva, să fii ferm în intenţie şi să nu te gândeşti “Dar cum ar fi fost dacă…” A regreta ce ai greşit (regretul constructiv), a te căi, dar, o dată ce ţi-ai cerut iertare cu sinceritate de la Dumnezeu, să nu te mai gândeşti deloc la ce ai făcut (ptcă. deocamdată nu poţi schimba trecutul), ci să te gândeşti la ce trebuie să faci ca să îndrepţi şi să nu mai repeţi greşelile.)
Să nu invidiezi niciodată pe nimeni, nici la bine, nici la rău.
Să nu te întristezi niciodată la despărţiri.
Să nu manifeşti nici un fel de ranchiună sau animozitate faţă de tine sau de alţii.
Să nu ai nici o dorinţă de dragoste (afecţiune limitată, dar să cauţi Dragostea).
Să nu îţi manifeşti nici o preferinţă.
Să nu cauţi niciodată confortul.
Să nu cauţi mâncărurile cele mai alese pentru a-ţi mulţumi corpul.
În nici un moment din viaţa ta să nu te înconjori de obiecte preţioase.
Să nu dai înapoi în faţa credinţelor false.
Să te consacri în întregime Drumului, fără să îţi fie frică de moarte.
Chiar în vârstă fiind, să nu ai dorinţa de a poseda sau utiliza bunuri materiale.
Veneraţi cele sfinte, dar nu vă lăsaţi numai în seama lor.
Să nu abandonaţi niciodată Calea!
(Testamentul lui Miyamoto Musashi, maestru de arte marţiale din sec. XVII)



10 Reguli pentru a deveni o fiinţă umană
(prin Voinţa Unuia şi Aceluiaşi)

1. Veţi primi un corp. (Vă place sau nu, veţi rămâne cu el toată viaţa.)
2. Veţi învăţa lecţii. (Totul e lecţie.)
3. Nu există greşeli, numai lecţii. (Succesul este suma eşecurilor + 1.)
4. O lecţie se repetă până se învaţă.
5. Procesul de învăţare nu se termină niciodată.
6. Acolo nu este mai bun decât aici. (Vreau mereu altceva, dar am tot ce-mi trebuie.)
7. Alţii sânt doar imaginea voastră în oglindă. (Ceilalţi sânt eu însumi.)
8. Ce faci cu viaţa ta depinde numai de tine.
9. Răspunsurile tale există în tine. [Tot ce am port cu mine. Răspunsul se află în întrebare, e miezul ei. Să priveşti, să asculţi, să aştepţi (Ce? Nimic.) şi să ai încredere – asta e tot ce ai de făcut.]
10. Vei uita toate acestea. (Când vei muri, pentru a putea merge mai departe. La fel a fost când te-ai născut şi îngerul te-a atins cu aripa.)



Motto: “În viaţa lor, aproape toţi oamenii se împiedică o dată de adevăr. Majoritatea se ridică însă repede, se scutură de praf şi-şi continuă grăbiţi treburile, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic.”
Motto: “În fiecare dimineaţă mă trezesc, deschid ochii, privesc şi mă întreb cu uimire: Ce e asta?” (koan Zen)
“În viaţă, eu nu cunosc şi nu văd decât minuni” (Ralph Waldo Emmerson)
“În comuniune cu frumuseţea tainică a lumii (care este) Vis al lui Dumnezeu (manifestare a Spiritului, Dumnezeu sub forma ei), gata pentru orice s-ar întâmpla în mine, cu mine, ori în jurul meu în univers.”
Dumnezeu îi spune fiinţei: “I am your joy (bucuria) and your sorrow (suferinţa, chinul, necazul, tristeţea).” “Căci nu M-ai fi căutat de nu M-ai fi găsit.” “Cereţi cu credinţă că vi se va da, în numele lui Iisus Hristos (adică cereţi corect, ceva drept), şi vă este deja dat.” “Şi înainte de a Mă chema pe Mine, Eu le voi răspunde şi grăind ei încă, Eu îi voi fi ascultat.”
“Ochii Tăi m-au văzut înainte de a mă naşte şi în cartea Ta îmi erau scrise zilele toate: erau făurite pe când nu era nici una.”
“Numele ce poate fi numit, nu-i cel veşnic rostuit,
Calea ce poate fi arătată, nu-i cea veşnic adevărată.”

Accept. Şi accept că, de fapt nu ştiu nimic. Lumea este ceva minunat de incomprehensibil, pentru că nu este “lumea”, ci Dumnezeu care îmbracă forma lumii, iar El nu poate fi cunoscut decât în măsura în care Se descoperă.
“Ştii de ce suferi? Pentru că eşti viu.” A trăi = a suferi.

{A trăi = a suferi. De aici rezultă că: A trăi mai puţin intens (implicat etc) , a sta cuminte şi în banca ta (la modul prostesc), a nu mai lupta pentru idealuri, înseamnă a suferi mai puţin.} Aceasta este o judecată complet falsă.
Patru idei false şi pernicioase:
1. Nu există Dumnezeu.
2. Nu există diavolul.
3. Nu mai e nimic de făcut, totul e pierdut. Dumnezeu a scăpat frâiele universului sau nu-i mai pasă. Răul a câştigat deja partida.
4. Ai tot timpul la dispoziţie. Lasă pe mâine. Eşti încă tânăr.

Pentru a putea merge mai departe şi a schimba ceva, trebuie să te accepţi aşa cum eşti acum (şi să accepţi totul aşa cum e). E primul pas, prima treaptă pe care să păşeşti. “Să facem binele din rău, pentru că alt material nu avem.”
“Suferinţa duce la răbdare.
Răbdarea duce la cunoaştere (eventual prin căutare).
Cunoaşterea duce la înţelepciune,
Iar înţelepciunea face viaţa ceva mai suportabilă.”
Astăzi, nimeni nu mai are dreptul să trăiască doar pentru că s-a născut. Nu trebuie să trăim doar pentru a metaboliza (şi a fertiliza solul patriei, iar în urma vieţii noastre să rămână doar o grămadă de bălegar, dealtfel util în ecologia universului). A face lucrurile bune, chiar a fi bun din inimă, nu garantează că vei fi sănătos, o vei duce bine şi nu vei avea probleme, dar trebuie să acceptăm riscul. Nimeni nu face umbră pământului degeaba (chiar dacă nici nu gândeşte, nici nu construieşte ceva şi taie frunză la câini, doar şi pe ei îi doare burta). Sfântul este egal cu ticălosul, limaxul cu omul. Pe toţi ne iubeşte la fel, de-adevărat
În lume, după părerea noastră, trăiesc mulţi care nu merită şi au murit sau mor mulţi care sânt buni. De ce? De aia (adică din Voia Lui şi cu îngăduinţa Lui). Un limax poate deveni om (la propriu, prin evoluţia speciilor şi la figurat).
“Deşi le iubim, florile se ofilesc şi mor.
Cu toate că nu ne plac, buruienile prosperă” (şi sânt mai rezistente decât florile, cel puţin în aparenţă). De ce?
“Sântem perfecţi, altfel nu am putea redeveni.” (Trebuie să devenim ceea ce sântem deja.)
A şti, A voi (a dori), A îndrăzni (a face), A putea, A tăcea.



V. si invataturile lui Master Yoda = Yoda Wisdom - din filmul "Imperiul contraataca" [R: George Lucas] din comentariul postat mai jos de Georgescu Dan (caruia ii multumesc).
............................
Viata este frumoasa mereu, numai noi nu percepem-intelegem. Vedem/traim ca printr-un geam murdarit si ni se pare ca "afara" e urit. Dar cind geamul = oglinda constiintei/mintii noastre va fi curat, sau mai exact cind ne vom da seama ca nu exista niciun geam... atunci sa te tii..,
Comentariu publicat de Bdi pe Septembrie 30, 2009 la 3:39pm
Ştergere comentariu
Felicitari maestrilor care ne-au transmis, deci lui Dumnezeu Care i-a invatat si pe ei...
Comentariu publicat de Bdi pe Septembrie 30, 2009 la 3:40pm
Ştergere comentariu
Pt Roxanna:
E mai usor sa fim rai, dar e mai bine sa fim buni (macar sa ne dam silinta).
Sufletul oricui e bun in esenta lui.
Comentariu publicat de Nicoleta Cimpoae pe Septembrie 30, 2009 la 6:07pm
Ştergere comentariu
Pilde utile pentru minte si suflet ... O viata ne este dat sa traim pe acest pamant si e bine sa o traim cum se cuvine, in dragoste, intelegere si pace. Nu ne costa nimic sa fim buni, pentru ca ne nastem cu aceasta calitate! Poate parea un lucru marunt o vorba buna spusa cuiva in momente grele, un zambet adresat celui care sta incruntat din cauza grijilor sau o mana intinsa unui om aflat in dificultate, dar toate aceste lucruri marunte ne fac viata mai frumoasa si ii dau valoare.
Comentariu publicat de Bdi pe Octombrie 2, 2009 la 11:29am
Ştergere comentariu
Biografie Mario.doc

Nota: Sintagma "Iisus Hristos, cel mai mare judoka al tuturor timpurilor [trecute, prezente si viitoare]" ii apartine lui Mario Sorin Vasilescu.
Comentariu publicat de Bdi pe Octombrie 23, 2009 la 12:05pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Octombrie 23, 2009 la 12:07pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Decembrie 13, 2009 la 5:39pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Februarie 7, 2010 la 6:01pm
Ştergere comentariu
Heart Sutra — ( The Heart of the Perfection of Great Wisdom Sutra)

AvalokitesvaraBodhisattva doing deep Prajna Paramita
Perceived the emptiness of all five conditions,
And was freed of pain.
O Sariputra, formis no other than emptiness,
Emptiness no other than form,
Form is precisely emptiness,
Emptiness precisely form.
Sensation, perception, reaction and consciousness are also like this.
O Sariputra , all things are expressions of emptiness,
Not born, not destroyed, not stained, not pure,
Neither waxing nor waning.
Thus emptiness is not form;
Not sensation nor perception,
Reaction nor consciousness;
No eye, ear, nose, tongue, body, mind;
No color, sound, smell, taste, touch, thing;
No realm of sight, no realm of consciousness;
No ignorance, no end to ignorance;
No old age and death; no cessation of old age and death
No suffering, no cause or end to suffering,
No path, no wisdom and no gain.
No gain – thus Bodhisattvas live this Prajna Paramita
With no hindrance of mind –
No hindrance therefore no fear.
Far beyond all such delusion, Nirvana is already here.
All past, present and future Buddhas live this Prajna Paramita
And attain supreme, perfect enlightenment.
Therefore know that Prajna Paramita Is the holy mantra, the luminous mantra,
The supreme mantra, the incomparable mantra
By which all suffering is cleared.
This is no other than truth.
Therefore set forth this Prajna Paramita mantra,
Set forth this mantra and proclaim:
Gate, Gate, Paragate Parasamgate, Bodhi Svaha
Prajnaparamita Sutra.

http://teishoin.net/sutra/ehannya.html





Comentariu publicat de Bdi pe Februarie 7, 2010 la 6:08pm
Ştergere comentariu
Adaugă un comentariu
...................
Comentariu publicat de Bdi pe Februarie 7, 2010 la 6:21pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Martie 18, 2011 la 5:03pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Iulie 3, 2011 la 12:05am
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Iulie 3, 2011 la 12:07am
Ştergere comentariu


I: Cum sa fac ?
R:
Bodhidharma (1-ul Patriarh al Ch’an-ului / Zen-ului): “Pentru a găsi Iluminarea, tot ce aveţi de făcut este să vă vedeţi propria natură. Natura voastră este Iluminarea. Dacă nu vă vedeţi propria natură şi alergaţi fără încetare căutând altundeva, nu veţi găsi niciodată Iluminarea. Adevărul este că nu e nimic de găsit.”
Huang Po: “Mintea pură, izvorul a toate, străluceşte de-a pururi şi pretutindeni prin lumina propriei sale desăvârşiri. Dar oamenii, orbiţi de propriul lor văz şi auz, de propria lor simţire şi judecată, nu percep strălucirea spirituală a substanţei-sursă. Ar fi destul să scuture, dintr-o singură străfulgerare, toată această gândire conceptuală şi substanţa-sursă s-ar manifesta de la Sine precum soarele ce se înalţă pe cerul gol şi pur şi luminează fără oprelişti întreg universal fără de hotare.”
Hui-Neng (al 6-lea Patriarh al Ch’an-ului / Zen-ului): ”Cunoaşterea propriei minţi este eliberare totală, iar eliberarea înseamnă a atinge beatitudinea meditaţiei ultime, care este “starea fără gânduri”. Ce este “starea fără gânduri”? Înseamnă a vedea şi a cunoaşte toate lucrurile cu o minte liberă de orice ataşament. Într-o astfel de stare mintea pătrunde peste tot, dar nu se ataşează de nimic… “
“Tărâmul Preafericirii este în această lume,
Şi aici trebuie să fie căutată Iluminarea.
A căuta Iluminarea în afara acestei lumi,
Este la fel de absurd cu a căuta coarnele unui iepure.”
Rinzai: “Corpul desăvârşitei înţelepciuni
Transcende orice timp,
Calea cea Mare întrece tot ce este,
Nu scapără mai iute scânteia din amnar
Nici fulgerul, pierind intr-o sclipire.”
"Cand lucrurile se intampla,
Nu da niciun raspuns.
Niciunde mintea sa nu zaboveasca,
Ci tine-o nemiscata precum Vidul,
Cu desavarsire pura si far-de nicio pata,
Astfel vei atinge, subit,
Iluminarea."
:)
Comentariu publicat de Bdi pe Iulie 3, 2011 la 12:51am
Ştergere comentariu
Intrebare: "Ce este Zen-ul?
Zen.
Zen-ul este Zen.
Ce altceva ati vrea sa fie?
Se spune ca Buddha a fost intrebat odata de un novice:
"Ce e Dharma?" "Dharma! raspunse Buddha" "Dar Nirvana??" "Nirvana!"
Ananda, varul lui Buddha si cel mai drag discipol al sau il intreba nedumerit:
"De ce il iei in bataie de joc, raspunzandu-i astfel?
"Dar nu imi bat joc deloc de el. Dar cand insasi termenii folositi reflecta atat de putin din realitatea exprimata, ce rost are sa-l indepartez pe cel ce intreaba si mai mult de adevar, tradandu-l prin alte cuvinte?"

Daca ne apucam sa vorbim de istorie, reala sau legendara, mai bine va trimet sa cititi Taisen Deshimaru, Robert Linsen, Alan Wats, Daisetz Teitaro Suzuki, fara a mai vorbi de pleiada de discipoli sau doar prozeliti.

Daca ne apucam sa vorbim despre relatia cu Yoga, cu religia, ne plimbam pe carari prea putin intelese...povestind cum in India, Dhyana din Yoga, a devenit contemplatia buddhista Dhyan, cum Dhyan a devenit in China Tchan, pentru a insamanta finalmente solul spiritual al Japoniei ca Zen, de unde s-a intors in lume...cum s-a nascut Zen-ul Rinzai, cum s-a nascut Zen-ul Sodo cu Zazen-ul lui Dogen, cum s-a cristalizat Budo Zen-ul, Zen-ul Artelor Martiale...regasind apoi intrebarea daca exista diferente intre Zen si Crestinism, intrebare din care a aparut celebrul raspuns a lui Deshimaru: "Daca discutam exista, daca nu discutam, nu exista", raspuns la care ne obliga sa ne intrebam la randul nostru daca e chiar un adevar sau doar un subterfugiu genial...sau ascultand-o pe Charlotte "Yoko" Beck cum declara ca daca trebuie sa treaca la Buddhism pentru a face zen si deci sa nu-l poata practica si trai in credinta ei crestina, atunci prefera sa renunte la Zen, daca acesta nu e pentru orice om, indiferent de religie si cultura. Din fericire este...

Daca ne apucam sa vorbim de scopul, de rostul Zen-ului, sa apelam la marile texte ale sale, al caror mesaj este ca Zen-ul nu e in texte ci in practica. In practica fiecaruia.

Daca ne apucam sa vorbim tehnic, rasfoim listele cu Koan-uri, inregistrarea Mondo-urilor, a acelor dialoguri absurde, menite, ca si koan-urile sa dinamiteze aroganta intelectului si a logicii sale, a relatiei cauza / efect, consemnarea Kusen-ului - invatatura orala transmisa in timpul sedintelor de Zazen, studiul Nembutsu-lui, ca sa ne dam seama ca tot practica e cheia.

Si daca ne-am apuca sa vorbim despre Mushotoku, spiritul "fara dorinta de profit"...si despre Hishiryo, "gandirea fara de ganduri" ...si despre Shikantaza, "increderea nestramutata in Ordinea si Firescul Divine", si despre... si despre... si despre..., cu atat am fi mai putin in zen. Si tot mai departe de noi insine.

Vrei sa vorbim despre Zen? Nu ajunge. Sau vrei sa ti se vorbeasca? Nu ajunge. Vrei sa ti se explice? Nu ajunge. Vrei sa stii? Nu ajunge. In Zen trebuie doar sa fii. Ca o intr-o chintesenta aYogai, ca printr-un scurtcircuit al aparentelor, eliberand adevarata noastra natura.
Pentru ca Zen-ul este A Fi, pur si simplu. Dar pana si asta e doar o vorba care ne indeparteza de noi, de viata, de ZEN, de..."
(Mario Sorin Vasilescu)

Budo Zen-ul este Zen-ul Artelor Martiale, suportul dar si motivatia spirituala a acestora.

Fostele (si actualele) Scoli si metode de supravietuire in confruntarile sangeroase ale istoriei, si-au redescoperit prin Zen, mai ales cel din scoala Rinzai, dimensiunea de Cale, valentele de terapie morala si spirituala, de permanenta evolutie interioara, de solutionare nonviolenta a problemelor, de respect de sine, a respectului pentru celalalt, pentru viata.

Zen provine din Dhyana (contemplatie) de tip buddhist, care a trecut in China sub numele Tchan, ajungand in Japonia cub numele de Zen. Particula DO, care finalizeaza numele diferitelor curente si tehnologii (Ju Do, Aiki Do, Kyu Do, Ken Do, Karate Do, Iai Do etc) este expresia nipona a termenului Tao, afirmand explicit calitatea de Cale. Scolile interne de Arte Martiale sunt mediul propice pentru Budo Zen. Tanden Shu, Shingon, Fuji San, Sakura Ryu sunt insasi personalizarea unui principiu sacru pentru Budo Zen: "Cea mai buna sabie din lume, este aceea care nu iese NICIODATA din teaca!"

Altfel spus in Scolile de Budo Zen, nu inveti sa te bati, inveti cum sa nu te bati! Si nu doar in situatii conflictuale, ci in orice problema de viata. Deprinzand cum sa abolesti violenta mediului prin abolirea propriei violente. De aceea in Budo Zen, meditatia VIE se face prin practica tehnicilor de lupta de extrema eficienta, dar INTR-O CU TOTUL ALTA ATITUDINE INTERIOARA. Cine vrea sa traiasca experienta metamorfozarii energiei animalice, primare, instinctuale din fiecare dintre noi si a transformarii in energia seninatatii in viata, nu are ce face cu cuvintele ci doar sa practice, cu acceptul unui Sensei din Budo Zen.
http://www.gnspy.org/budo-zen_-_bucuresti__n195.html
Comentariu publicat de Bdi pe Iulie 3, 2011 la 12:57am
Ştergere comentariu
Incursiune in Yoga
(Mario Vasilescu)
Motto:
Yoga a fost creata de oameni pe Pamant si serveste pe Pamant oamenilor (Yoga Shastra).
Definitii:
1. Yogachittavrittinirodha - Yoga consta in suprimarea
configurarilor (turbioanelor) substantei mentale
(Patanjali Maharishi, Yoga Sutra I,2)

2. Yoga reprezinta totalitatea eforturilor deliberate intreprinse de fiinta umana - prin mijloacele sale specifice - pentru a pastra sau recastiga contactul cu propria sa natura (concluzie rezumand acumularile traditiei)


Prezentare generala:
Am putea spune ca primele forme de constiinta constau dintr-un amestec de revelatie si observatie empirica, nonargumentativa, in care fiecare stimul existential constientizat ducea la un raspuns pozitiv care se transforma la randul sau intr-un nou stimul.
Dezvoltand nevoia de autocunoastere prin instrumentele observarii eliberate de interpretari subiective si ale constientizarii dezinteresate, yoga, din inceputurile sale pierdute undeva, in negura a 15 – 20 de milenii, a reusit sa ofere fiintei umane posibilitatea reala de a trai plenar o viata in care se parea ca omul nu are nici un cuvant de spus.

Evoluand intr-un permanent feedback cu realitatea, yoga a eliminat permanent devierile de la adevar, evitand exagerarile si gesturile inutile, devenind un important, bogat si precis bagaj de concepte si tehnici de autocunoastere din istoria umanitatii.
In acelasi timp, yoga nu a avut niciodata pretentia de a se substitui religiei, ramanand permanent un instrument al trairii constiente si adaptandu-se flexibil la diferitele contexte socio-culturale si religioase, dea lungul istoriei.

Intruparea Verbului in persoana Mantuitorului Iisus Hristos a modificat, odata cu toatele datele lumii si rostul si directiile practicii yoga. Acest lucru poate fi sesizat de orice practician onest si recunoscut  de maestrii autentici, dar este adesea ignorat si scapa neperceptut, din pacate, de numerosii vanzatori de iluzii din zilele noastre. Exista o sumedenie de lideri "charismatici" ce fac din yoga locul punerii in scena a bunului plac si deviatiilor personale, amagind oamenii si privandu-i de ocazia de a trai integral in fiinta lor si in lume!


Din numeroasele definitii date fenomenului, retinem doua pentru valoarea lor operationala:

"Yoga reprezinta totalitatea eforturilor intreprinse deliberat de fiinta umana – prin mijloacele sale specifice – pentru a pastra sau recastiga contactul cu ea insasi" (lucru extrem de important daca ne gandim la faptul ca printr-un proces de iluzionare, omul s-a fracturat, s-a descentrat rupandu-se in plan mental si indepartandu-se de el insusi, de semeni si de lumea inconjuratoare, situatie care se agraveaza continuu)

"Yoga este constientizarea unitatii absolute, dincolo de orice diferenta in timp si spatiu, a creatiei divine". Este un adevar redescoperit dupa mii de ani si de fizica moderna, un exemplu graitor fiind inecuatiile de nonlocalitate ale lui Bell.
In general, se constata ca multi dintre practicieni, urmare a demersului de constientizare si de redescoperire a conditiei de integralitate a fiintei in contextul creatiei divine, se redeschid catre religie, trecand in mod firesc de la ateism la credinta si revalorizand religia in care s-au nascut si care le este intima.

Traditional se vorbeste de multe tipuri, curente si scoli de yoga :

- Hatha Yoga (reunirea contradictiilor complementare ale fiintei, gresit consderata mult timp drept yoga fizica, gimnastica, etc…, dar in realitate cea mai pura expresie a naturii energo - informationale a fiintei umane)
- Raja yoga (yoga meditatiei, dezvoltata in mai multe variante)
- Karma yoga (yoga actului pur, eliberat de orice fruct al faptului)
- Bhakti yoga (yoga devotiunii)
- Jnana yoga (yoga depasirii mentalului discursiv)
- Adhyatma yoga (yoga cautarii sinelui)
- Mantra yoga (yoga formularilor verbale)
- Nada yoga (yoga puterii sunetului interior)
- Yantra yoga (yoga puterii imaginii)
- Grupul yoga-surilor tantrice (culminand cu laya yoga si cu kundalini yoga)


In prezent exista numeroase variante moderne, unele valoroase altele pur mercantile, exemplu fiind ciupercaria otravita a sectelor pretins yoghine, miscari deviante cu nenumarate victime (multe irecuperabile), conduse de personaje controversate, multe amestecand dereglarile psihice cu intentia deliberata de frauda. Printre ei, unii sunt de notorietate publica: Michael Aivanhoff, Osho – alias Sree Rajneesh, Sri Mataji, Sai Baba etc. Poate fi semnalata si indepartarea totala de la yoga autentica si a asa numitei Yoga Fitness, forma tot mai agresiva si mai grava de degradare mercantila a acestei practici traditionale.

Am putea spune ca la origine exista o singura yoga integrala, Vak Yoga, celelalte variante - autentice – din lista prezentata, derivand, conform conceptiei yoghine, din aceasta si reprezentand  margas-uri, altfel spus cai pe marele drum al yogai. Fiecare dintre aceste cai accentueaza si selecteaza diferite modalitati, aspecte ale practicii Yoga in functie de structura si necesitatile individului.
Vak Yoga, Yoga Logosului, poate fi considerata cea mai veche yoga din lume, fiind, in fapt, o proto yoga (cu o vechime de minim 15 – 20.000 de ani). Consideram ca ea a reprezentat "detonatorul" de acum 4-5 mii de ani al yogai in India, unde a ajuns pe calea marilor, impulsionand si sinergizand diferitele tendinte aborigene.

Stiati ca...

... prima imagine a unor pozitii din yoga (cobra regala si scropionul) se gaseste pictat pe peretele grotei Addaura de la poalele lui Monte Pellegrino, in Sicilia si sunt vechi de 14.000 de ani ? Bine, pe atunci nu e numeau nici yoga, nici asane si imitatia animalelor si insectelor primejdioase servea la crearea unei empatii, a unei aliante care sa le confere oamenilor unele din calitatile acestora dar mai ales sa-i imunizeze contra posibileleor atacuri.

... prima imagine a unui om meditand este celebrul nostru ganditor de la Hamangia, apartinand culturii cucuteni si dateaza de aproape 7.000 de ani ?

... iar cea dintai imagine yoghina indiana, veche de cel putin 3.000 de ani, este aceea descoperita de sir John Marshall la Mohenjo-daro, cetatea moarta de pe valea Hinducusului, infatisandu-l pe Shiva Pasupathi ca print al fiarelor ?

... desi toata lumea considera yoga ca un produs indian, ea este de fapt un fenomen universal, mai vechi decat picturile neolitice de la Altamira, Lascaux sau Trois – Freres, si prezent in toate culturile aborigene ale lumii ?! daca ii spunem si azi yoga este din respectul pentru cercetarile si munca extraordinara depusa de yoghinii indiei, tara in care conceptele si practicile acestea s-au dezvoltat mai mult ca oriunde ?

...cea mai veche proto-yoga din lume, aparuta se pare aproape simultan orinde exista constiinte umane in acea perioada de copilarie a omenirii, s-a pastrat pana azi si se numeste Vak – Yoga, Yoga Logosului, care contine gramaticile primare ale oricarei manifestari fizice sau psihomentale ?

... la noi, geto – dacii au avut propria lor forma milenara de yoga, practicata de calugarii lui Zamolxe si Deceneu, structurata printre altele si in jurul dansului calusarilor, dans initatic de trecere la maturitate ? Tanarul practica pe perioada unui post de 40 de zile , dintre care ultimele 12 de post negru o serie de posturi inverse, identice cu cele din yoga indiana, tehnici respiratorii cu incantatii asemanatoare mantras-urilor clasice si meditatii.

... cucerind Dacia, Traian a avut printre prioritati distrugerea respectivilor calugari, din teama pentru puterile lor si pentru extraordinarul prestigiu de care se bucurau, putand oricand sa reanime lupta de eliberare ?

... exista in fiinta umana cel putin 16 - 17 corpuri subtile, cel descris de yoga si consituit din nadis si chakras-uri fiind doar unul din ele ?

... s-au identificat in yoga clasica peste 8.400 de posturi (asanas), peste 7.200 de procedee respiratorii si peste 50.000 ( !) de tipuri de concentrare si de meditatie ? ceea ce inseamna ca practic se poate construi un program pentru structura si nevoile oricarei fiinte de pe lume ?

... ca exista aproape 100.000.000 de practicieni pe glob ?


http://www.utexas.edu/courses/classicalarch/images1/addauraincis.jpg

http://www.presidency.ro/include/romania/1/hamangia.jpg

http://www.yogajournal.com/history/vedas1.html

Comentariu publicat de Bdi pe Februarie 5, 2012 la 5:04pm
Ştergere comentariu
Comentariu publicat de Bdi pe Aprilie 6, 2012 la 2:59pm
Ştergere comentariu
This is the website of the Japanese Zen monastery Antaiji.
http://antaiji.dogen-zen.de/eng/sitemap.shtml
Comentariu publicat de Bdi pe August 7, 2014 la 2:49pm
Ştergere comentariu
„Ca să fii mare, fii întreg: nimic
De-al tău nu exagera sau exclude.
Fii totul în toate lucrurile. Pune tot ce eşti
Chiar şi în puţinul pe care-l faci.
Tot astfel în fiece lac pe de-a-ntregul luna
Luceşte, fiindcă trăieşte sus.” (Fernando Pessoa / Ricardo Reis)
Comentariu publicat de Bdi pe August 7, 2014 la 2:49pm
Ştergere comentariu
Tanden-ul si Hara Sfintilor
„Rauri din pantecele tale curg, prin tainica revarsare din cer, cum a spus Mantuitorul, Parinte cuvioase Grigorie, adapand inimile insetate cu apa vietii, strigand lui Dumnezeu: Aliluia!”
(din Acatistul Sf Grigorie Palama)
....................................

Niciun comentariu: